en ru
image

Интервю на Румен Георгиев във вестник Преса

R. Georgiev v-k Presa

За гръцката криза и предизвикателствата пред застраховането

Господин Георгиев, гръцката криза ще повлияе ли на застраховането у нас?

В ограничени размери, и то най-вероятно по отношение на бизнеса със застраховките „финансови загуби", „Помощ при пътуване" и някои други. По-опасни за нас в дългосрочна перспектива може да бъдат последствията от удара, който кризата нанесе върху репутацията на европейските финансови институции - Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейския стабилизационен фонд (EFSF). Международният валутен фонд и ЕЦБ изкупиха частния дълг на Гърция, сложиха и еврокомисар да следи как се харчат парите. Но както виждате, не се случи нищо добро.

Не е вярно също, че гърците работят малко. Европейската статистика показва, че те работят със 7 часа в седмицата повече от германците. Да, имат ниска пенсионна възраст. Но пък нашите полицаи се пенсионират на 45 години. Такива няма по света. Така че има дисбаланси, но не е вярно нито това, че гърците не са работливи, нито че са си изхарчили парите.

Добре е, че европейската банкова система в основните си параметри е стабилна и споразумение с Гърция при едни или други условия ще има. Ситуацията около фалита на страната формално ще улегне. Частично ще се отпише и частично ще се реструктурира дългът. Евросъюзът ще се върне към „нормален" бизнес и най-вероятно необходимата сериозна трансформация на интеграционния модел на съюза ще се отложи за по-нататък. До нова криза, която без радикална промяна е неизбежна.

Някои български дружества готвят навлизане на гръцкия пазар точно в момента. Вие планирате ли подобни инвестиции?

Гърция е един доста конкурентен и затворен пазар с изключително високи изисквания и цени за разлика от нас. Но в момента навлизането там е неподходящо.

Парламентът прие на първо четене промени в Закона за защита при бедствия. Според тях държавата ще дава помощи само на социално слабите при наводнение или друго голямо бедствие. Как ще се отрази това върху застраховането?

Тези промени няма да имат реален ефект върху застрахователния бизнес, тъй като се отнасят до подпомагане на хора, които поради социалния и икономическия си статус не са могли да застраховат имуществото си.

Няма ли опасност от увеличаване на корупцията? Все пак държавни служители ще определят кой има право на помощ и кой не.

Да, има такава опасност, затова изходът е друг. Държавата трябва да стимулира сключването на имуществени застраховки на жилищни сгради срещу такива рискове, без да създава специален фонд или катастрофичен пул за покриване на щетите. Сключването на застраховката например може да се обвърже с намаляването на данък сгради. Отстъпката ще се дава при представяне на полицата, когато тя покрива минимални задължителни параметри. Това на практика ще доведе до масовото сключване на имуществени застраховки и разширяване на пазара.

Смятате ли, че този вариант е приложим за най-бедните - за ромите и за българите, които получават мизерни доходи?

Наистина, има неголеми групи от хора, които не биха могли да застраховат жилищата си на действителната им стойност. Но за тях също има варианти. Става въпрос за така наречените пакетни имуществени застраховки с минимални лимити на отговорност, осигуряващи екзистенц минимум при настъпване на тотална щета на жилището, каквито случаи имаше при бедствието в с. Бисер. Тези пакетни застраховки струват по около 30 лева годишно и осигуряват достатъчно средства на хората, така че те да не останат на улицата при настъпване на бедствие. С обезщетението пострадалите могат да си построят малка сграда с елементарно обзавеждане.

Проблемът е, че за някои хора и 30 лв. са много.

Агенцията за социално подпомагане би могла да поеме заплащането на тези минимални премии. Така застраховката хем няма да е задължителна, хем ще се поощри масовото й сключване. Именно този модел, а не палиативните мерки, реално би намалил средствата, които държавата плаща за бедствия и аварии и би допринесъл за по-широкото осъзнаване от населението на необходимостта от съвместна дейност по намаляване риска от бедствията.

Казвате, че хората постепенно ще осъзнаят нуждата от съвместни действия. Има ли обаче ръст на застраховките на дома и имуществото след наводненията, които потопиха страната?

И през тази година, както и през миналата, има ръст по всички застраховки с изключение на автокаско. Разбира се, не е толкова, колкото би трябвало да бъде, но това е пазарът. Вземете и „Гражданска отговорност". Отидете в Италия и ще видите, че няма как да сключите такава застраховка на цена под 1000 евро. Дори в една Русия системата бонус-малус се прилага, докато у нас тази застраховка се продава на цена, която никъде по света не съществува. Но това е факт, който не може да променим изведнъж. Очевидно малко по малко нещата ще се променят и цените ще вървят постепенно нагоре.

Войната по пътищата продължава. Какъв е размерът на щетите, които се плащат от застрахователите?

По официални данни щетите по „Гражданска отговорност" доближават 70% от приходите, което е сериозно. В абсолютна стойност това са 345 млн. лева, изплатени за 2014 г. Аз всъщност се чудя как оцеляваме по пътищата, при положение че имаме най-много полицаи на глава от населението в ЕС. Ние си регулираме сами движението. Активно се карат колите, активно се нарушават правилата, няма никакво присъствие на полицаи. Дори се учудвам, че ПТП са толкова малко.

Шефът на ВМА проф. Николай Петров предлага, ако си пил и караш, да плащаш сам лечението на себе си и на пострадалите, като за целта се ползва част от застраховката „Гражданска отговорност". Как гледате на тази идея?

Статистиката показва, че малка част от пътнотранспортните произшествия са от водачи в нетрезво състояние. Инцидентите стават масово от неспазване на правилата за движение в трезво състояние. Там трябва да се прилага полицата „Гражданска отговорност", а за пиянството има предвидени санкции в Наказателния кодекс. Ако иска съдът, да ги налага.

Вярно ли е, че тази година има бум в кражбите на автомобили?

Не, не мога да кажа. Възможно е някои от компаниите да са променили портфейлите. Да кажем, че са започнали да застраховат някои от официалните вносители или коли от точно определена марка. И ако тя се краде, за тях има бум. Иначе като цяло кражбите са на нивото от миналата година. През 2014 г. имаше рязко увеличение спрямо 2013 г., но сега се задържаха на същото равнище. През различните периоди се крадат различни автомобили - една година „вървят" БМВ, друга - аудита, хонди и т.н. Така че, ако някой има в портфейла си повече тойоти, може да му изчезват и по 10 всеки ден.

В момента кой модел е на мода за крадците?

Всичко е на мода за апашите. Това е пазар като всички останали, нищо че е черен. А застрахователите плащат.

Защо иновативните застрахователни продукти си пробиват трудно път у нас?

Зависи какво разбирате под понятието иновации. Ако в него включвате само едната страна на пазара - потребителското търсене, това не е така. Видовете застрахователни продукти растат. С промяната в икономическата обстановка се появиха нови продукти. Например „Безработица" и „Работническа компенсация". Но иновационното и конкурентно развитие на една застрахователна компания и пазара като цяло предполага също така уникалност. Като водеща застрахователна компания в България „Армеец" изпълнява действия, които ни позволяват да претендираме, че създаваме действително конкурентно предимство. Това предимство наричаме „отлично обслужване и взаимодействие с клиентите".

Сред младите хора все повече се говори за онлайн застраховане...

Да, става дума за онлайн заявки за застраховане и онлайн създаване и получаване на застраховки. Най-лесни и подходящи за компютризация на тази дейност са застраховките „Гражданска отговорност" на собствениците и водачи на МПС и „Помощ при пътуване". В България те са силно разпространени във възрастовата група от 18 до 35 години. Заявката за застраховка „Гражданска отговорност" например става в реално време, като номер на полица за всички застрахователи се генерира от единната информационна система за оценка, управление и контрол на риска към Гаранционния фонд. Валидността на сключената онлайн задължителна застраховка може да бъде проверена чрез запитване на имейл адрес или на сайта на Комисията за финансов надзор, където има препратка към Гаранционния фонд. Тези сайтове, както и сайтовете на застрахователните дружества предоставят допълнително полезна информация за действията, които е необходимо да се предприемат при настъпване на застрахователно събитие. Доставката на полицата е безплатна - с куриер в рамките на два работни дни на посочен адрес.

Много застрахователни компании в момента се разширяват чрез закупуване на пакети от други дружества у нас. Вие няма ли да направите същото?

Не планираме подобно нещо. Разликата между ЗАД „Армеец", който е на първо място по премиен приход в автомобилното застраховане, и втората компания е два пъти. Така че от придобиването на едно малко дружество няма да спечелим нищо. Затова за нас е по-важно да развиваме нашите продукти. През м.г. купихме руски застраховател и работим активно там, т.е. ние не купуваме компании в България, а се опитваме да работим на пазар, който е голям и перспективен.

Интервю на Леонора ЛЕКОВА, в-к Преса