en ru
image image

Интервю на Румен Георгиев пред в. 24 часа

Новото ръководство на КФН трябва да осигури достъп до информацията за лоши шофьори

21.06.2010

Новият шеф на финансовия надзор Стефан Мавродиев твърди, че собствениците на някои застрахователи са непрозрачни. Ще се съгласите ли с него, г-н Георгиев?

– И в момента законът изисква разкриването на информация за собствеността. А за дялови участия има задължение за уведомяване при промяна. Няма да излязат по-различни собственици от сега известните. Кодексът за застраховането отговаря на европейските изисквания, включително и за разкриване на акционерите. Действително има няколко компании с офшорни собственици, но те знаят кои са.

Трябва ли да се забрани на офшорки да са акционери в застрахователни дружества?

– Щом като европейското законодателство позволява това, значи не е нередно. Ако нашето правителство реши, може да го промени.

Има ли защо да се притесняват застрахователите, в случай че надзорът се засили, каквито закани има?

– Откакто почти двойно бе намален бюджетът на Комисията за финансов надзор (КФН), застрахователите, които карат по ръба - тези, за които „Гражданска отговорност“ е голяма част от портфейла им, се чувстват доста комфортно. Не виждам какво да се притесняват, след като проверяващите са едни и същи.

Друг сериозен упрек към застрахователите е, че масово отказват да изплащат обезщетения.

– Ние сме едно от дружествата с най-малко жалби в КФН. Всеки има право да търси претенциите си. Неплащането също е роля на контролиращия орган - да разглежда жалбите, да проверява случаите, да налага санкции, да се отнесе с цялата строгост на закона. Възможно е по „Гражданска отговорност“ да има доста случаи на неплатени обезщетения, но това е функция на ниските премии и на този социален танц, който опитват някои застрахователи.

За всички дружества голям проблем са дупките попътищата. Никъде в Европа това не е покрито събитие.

– Там гражданите имат право да отправят претенциите си към съответната община или управление, отговорно за поддръжката на пътя. А ние плащаме по тези искове, а след това може да предявим регрес към общината. Но така пълним съда с ненужни претенции, викаме клиентите да дават показания, защото делото се базира на тях. КАТ абдикира и рядко идва, когато кола е попаднала в дупка. Това са ненужни процедури, с които се е нагърбил българският застраховател.

Може ли да се очаква, че и българските дружества ще започнат да отказват плащане на обезщетения за щети от дупките?

– Много вероятно е. Това, че ще попаднеш в дупка в София, не е случайно събитие, не е застраховка. Случайно събитие е да ви срещне леопард в Южния парк и да ви изяде. Застрахователят прави такава застраховка, калкулира си риска и ще плати обезщетението. Това, че ще попаднете в дупка, е факт. Логично е да не се плаща. Но сега българските застрахователи са по-толерантни и предлагат по-добри условия от тези в другите европейски страни.

Проблем ли е, че над 70% от пазара са автомобилно застраховане?

– Да, проблем е за самите потребители, защото те не застраховат жилището си, продукцията си, отговорността си към трети лица. Примерно собствениците на кучета не правят застраховки. В Европа няма разхождащ се с куче без такава застраховка.

Вярно ли е, че в кризата застрахователи не презастраховат риска, за да пестят. Има ли такива случаи?

– Няма. Като се случи катастрофично събитие, щетите са огромни и едва ли една компания ще съумее да ги покрие сама.

Съществува ли риск от фалити на дружества?

– „Гражданска отговорност“, от която идват проблемите на пазара, е застраховка с дългосрочен ефект. Тя се сключва сега, но може да се предяви като плащане след години. Не съществува опасност от фалит, стига да не се продължи още с тези ниски цени. Макар че от началото на годината се качват.

Конкуренцията за клиенти винаги е била с цените по „Гражданска отговорност“. Сега като че ли се прехвърля и по „Каско“?

– „Гражданска отговорност“ е единствена с ръст не от количество продадени полици, а от повишената цена. При „Каско”спадът е огромен - за 4-те месеца на 2010 г. е над 19% Нормално е колегите да акцентират на тази, която има спад.

„Армеец“ излезе на 4-а позиция по пазарен дял. Лидер е по „Каско“. Отчитате сериозен ръст и при „Финансови рискове“ и „Имущество“. Как в кризата успяхте да постигнете тези резултати?

– С добро плащане, с добри практики, етично и бързо обслужване на клиентите. А за да ги има, поддържаме балансиран портфейл, не влизаме в битката за бързи приходи.

Застраховките за финансови рискове обаче не са ли много рискови?

– Бяха миналата година, когато бе пикът на върнати автомобили в лизинговите компании. Сега вече няма масово раздаване на коли и техника на лизинг с първоначална вноска от 5-10%.

От години се говори за електронна полица и за системата бонус-малус, при която шофьорите с катастрофи ще плащат по-скъпа „Гражданска отговорност“. Кога най-накрая ще станат факт?

– Надявам се новият председател на КФН да се заеме с този въпрос. Искат да размахат тоягата на частния сектор, а защо не на КАТ, на Гаранционния фонд, на цялата организация по електронна полица. Достъпът до информацията се оказва голяма тайна. Някой убива на пътя и е тайна Дано новото ръководство на КФН се занимае с това, което трябва. По-важно е да се следят организацията на работа, публичният регистър, информацията, която се ползва за електронната полица и оценяването на водачите.

Какви трябва да са санкциите за шофьорите без задължителната застраховка?

– Нека погледнем най-добрите европейски практики - в Швеция, Холандия и т.н. Когато те хванат, плащаш глоба за всеки ден без застраховка - колкото е трябвало да платиш по 20. Една част от нея отива при застрахователя. Това в България няма как да стане, но глобата може да отива към КАТ, а солената премия за периода, през който нямаш застраховка - в Гаранционния фонд. Тогава той ще се пълни само от нередовните. Сега се правят отчисления от застрахователя, които се вземат от клиента, т.е. от редовните.

А как става засичането на нередовните?

– Пак опираме до базата данни, която трябва да стане публична, да има обмен на информация. В споменатите страни 2 месеца преди изтичането на полицата можеш да решиш да си смениш застрахователя. Ако го направиш, досегашният праща цялото ти досие на другия. Ако не си си платил полицата, застрахователят подава информацията до общината. Тя на същия ден отива и сваля номерата на автомобила. Този модел може да се заимства в България.

Продължават ли да се увеличават исковете от чужбина?

– Не, дори намаляха. Хората не пътуват както преди, правят си сметката. Затова пуснахме и нов продукт, при който хора, които имат „Гражданска отговорност“ само за България, но решават да пътуват за един месец, могат да си купят „Зелена карта“ за чужбина само за този период.