en ru
image image

Нови застраховки в кризата не се търсят

Интервю на Цветанка Крумова за сп. Икономика

- Госпожо Крумова, ЗАД Армеец спечели наградата за „Най-коректен застраховател при изплащане на обезщетения при имуществени вреди” в конкурса „Застраховател на годината 2012”. Кое в работата ви помогна да вземете приза? Наградата е логичен резултат на цялостната ни работа. Винаги сме обръщали голямо внимание на услугата, включително и на дейността по изплащане на обезщетения. Имаме много ясни правила, много квалифициран персонал, непрекъснато следим сроковете и качеството на услугата, и непрекъснато се опитваме да я подобряваме. - Какво означава тази награда за вас? Очевидно това е признание. При положение, че е след гласуване на потребители се радваме, че са оценили подобаващо нашите усилия. - Ще предприемете ли нови действия в насока задържане на доверието, което са ви гласували клиентите? Това е непрекъснат процес. Не можем да разчитаме, че това ще е даденост завинаги. Човек не трябва да спира да работи, в който и да е бизнес или дейност. Непрекъсната работа включва контрол, усъвършенстване на дейността, внедряването на нови технологии, информационни системи, оптимизация на дейностите, квалификация на персонала… Това е разковничето в работата ни. Подобряването на тези процеси ще ни помогне в бъдеще, защото фокусът е върху удовлетворението на потребителя. - От данните на Комисия за финансов надзор се вижда, че при падащ пазар „Армеец” увеличава своите приходи - както общите, така и тези по „Каско” и „Гражданска отговорност”. На какво се дължи това? Коректни условия, цени, предлагане, мрежа на продажби и адекватна реакция на нуждите на пазара. Много сме горди, че успяваме да задържаме клиентите си и да печелим нови, дори и при падащ пазар. Факт е, че имаме увеличение на броя клиенти и това няма как да не ни радва. Този ръст не е само при автомобилното застраховане. Спадът на пазара се дължи на силно намалелите продажби и вноса на нови автомобили, на по-малкото лизингови продажби, които бяха основен източник за приходи при полиците „Каско”. От друга страна понижението на приходите се дължи и на остаряването на автомобилния парк – намалява стойността на автомобила, което свива и приходите. Затова сме радостни, че успяхме да увеличим клиентите си физически лица. - Прилагали ли сте нови методи на продажба, за да увеличите клиентите си? Не. Пазарът е доста консервативен в последните години. Имаше време, в което се приемаха всякакви нови продукти и иновативни решения, но откакто дойде кризата пазарът стана изключително консервативен. Хората нямат пари и фокусът падна върху цената. Но не цената като самоцел, защото се търсят две неща – качество и цена. - Ваши колеги са на противоположни мнения за цената на задължителната „Гражданска отговорност” – говори се за повишаване и намаляване на цената. „Армеец” ще предприеме ли действия по промяна на цената – в посока нагоре или надолу? Съобразяваме се с пазара. Винаги сме го правили. В момента най-малко се говори за цена, защото краят на годината все още е период, който се нарича „кампания” и е факт, че много от полиците изтичат и се подновяват в този период. От известно време обаче наблюдаваме изместване на тежестта и имаме по-добро разпределение през цялата година. Да, всички говорим, че трябва да се повиши премията, но никой не я увеличава, защото пазарът няма да го понесе. Ако всички я повишим едновременно, ще се приеме като картел. Веднъж вече ни глобиха за това. Ние първи си диверсифицирахме тарифата и след това всички тръгнаха по нашия път. Видяхме ползата от многото детайли при оценката на риска, защото по този начин много по-точно можем да го измерим и да дадем по-добри цени на по-нискорисковите водачи. Все още обаче нямаме действаща система "бонус-малус", която да се използва от целия пазар. - Кога можем да очакваме реално действаща система "бонус-малус"? Доколкото на мен ми е известно, намеренията са да се въведе с административно решение. Има два варианта. Или пазарът да го въведе доброволно, или административно – с наредби и критерии, заложени в нормативен акт. Няма лошо в това. Стига да имаме съгласие по критериите. - Защо се бави толкова време това въвеждане? Нямам представа. Вероятно трябва специален софтуер и съвместяване на информацията от КАТ, от застрахователите и от единната информационна система. Доколкото знам „бонус-малус” ще е продължение на електронната система за издаване на застраховки. Забавянето вероятно е заради технологични затруднения. Не съм чула някой колега или представител на държавата да е изказал негативно мнение за системата "бонус-малус". Всички ще приветстваме въвеждането й. - Каква е прогнозата ви за резултатите на общозастрахователния пазар през цялата 2012 г. спрямо 2011 г.? Големите спадове вече не са факт. Като добавим, че се появиха и компании, които се реорганизираха и не се отчитат пред нашите регулатори, това означава, че се движим на еднакви нива. Това може и да е знак, че ще тръгнем нагоре. Застраховането следва икономиката. За да тръгне застраховането нагоре, трябва и икономиката да отчита ръст. Няма логика нашият бизнес да се повишава при положение, че икономиката ни е в някаква форма на рецесия или депресия. Когато икономиката тръгне нагоре и застраховането ще я последва. Процесите в нашия бизнес обаче се движат с известно забавяне след икономическите.