en ru
image image

Румен Георгиев пред вестник "Стандарт"

Хората започнаха да ценят живота и здравето си

"Гражданска отговорност" няма да поскъпва до края на годината Българинът свързва застраховането предимно с "Гражданска отговорност" и "Каско". Но родният пазар далеч не се изчерпва с тях. У нас се предлага огромна разновидност от полици, които могат да бъдат полезни в много случаи. А хората просто не знаят за съществуването им. Ето защо "Стандарт" попита изпълнителния директор на "Армеец" Румен Георгиев за последните тенденции в родното застраховане и развитието на пазара в последно време. - Г-н Георгиев, освен традиционните за българския пазар застраховки, какви още продукти се търсят? - В последните години се наблюдава непрекъснато увеличение на интереса към туристическите полици. "Армеец" традиционно е водеща компания в този вид застраховане. Винаги сме били на първите места по пазарен дял. И винаги сме предлагали иновативни продукти и допълнения. От известно време насам, а и в момента, най-новото и най-търсено нещо са застраховки за практикуващите екстремни спортове. През зимния сезон това са ски, сноуборд, алпинизъм, а в момента - катерене, рафтинг, всички видове сърфове, парапланери и т.н. За съжаление има и доста случаи, когато настъпват събития и клаузите по тези полици се задействат. Има и починали хора, например в Хималаите. Но пък застраховката именно затова се прави, за да има кой да поеме разходите при претърпяна злополука. - Това сезонна или годишна застраховка е? - Специално за екстремните спортове е по-скоро за периода, през който ще се практикуват. Но има хора, които непрекъснато търсят вълни, ветрове, нови места извън България и затова застраховка може да се купи и когато сезонът в България е друг. - А има ли пакетен тип застраховки? - Полиците са индивидуални ли групови. Обикновено при тях самият потребител си определя сумата по застраховката, която може да бъде от 5 до 50 хил. евро. Премията варира в зависимост от застрахователното покритие и съответния брой дни, за които ще е валидна полицата. - Увеличава ли се търсенето на подобни продукти? - Да, и то чувствително. Това е и доказателство, че хората придобиват по-адекватно отношение към себе си и здравето си. Както се купуват нови ски, нови платна, ново оборудване, така неотменима част от това е и грижата за здравето на практикуващите екстремни спортове. И е съвсем нормално, че има увеличение на това търсене. Не може всяка година да даваш пари за нова екипировка, а да не си купиш застраховка, която да ти осигури спокойствие, а и е много по-евтина. Още повече че вече и по нашите курорти се въведе правилото, че спасителните операции са безплатни, ако лицето има застраховка и тя покрива тези разходи. Да не говорим за чужбина, където е абсолютно задължително да имаш такава полица. Особено за по-екстремните видове спорт. А има и много по-тривиални продукти, които покриват същите тези рискове, но за излети, за обикновен туризъм. Все пак и там се случват злополуки - хората се губят или пък ги застига природно бедствие. Не е задължително да практикувате екстремен спорт, за да има риск от някаква злополука. Тези застраховки, разбира се, са и по-евтини. - Застраховали ли сте някакви по-нестандартни групи хора? - Да, наскоро сключихме полици на българските параолимпийци по лека атлетика. Според Кодекса за застраховане е забранено на хора с над 50% трайно намалена трудоспособност да се продават такива продукти. И всички компании, към които са се обърнали преди "Армеец", са отказали. Но ние издадохме специално разрешение и условия, при които ги застраховахме. - А има ли някакъв друг интересен тип застраховка, която търпи развитие в момента? - Да, има. От миналата година, когато се случи фалита на "Алма тур", това е застраховката "Отмяна на пътуване". Повиши се търсенето на този продукт. Полицата покрива разходите за самолетни билети, хотелски резервации, авансово платени суми за други туристически и бизнес услуги, които не могат да бъдат възстановени при отменено или пропуснато пътуване, дължащо се на най-различни причини. Извършените разходите на клиента се възстановяват от застрахователя. - Във връзка с увеличените наскоро лимити за застраховката "Отговорност на туроператора", как тези фирми приемат новите правила? - С промяната в наредбата лимитите на отговорност драстично се покачиха. По-рано максималният лимит беше 200 хил. лв. А след промените той се увеличи до 1,4 млн. лв. Поради завишението чувствително се увеличиха и премиите. Но пък преди те бяха фиксирани, а сега вече всеки туроператор отива при застрахователя и си договаря срещу каква сума ще си купи полицата. Което не е много правилно. Конкретно за случая, по-скоро съм привърженик на фиксирани цени. Тъй като едва ли има застраховател, който поради задължителния характер на тази полица преглежда внимателно счетоводния отчет и баланса на кандидата за застраховане, а в крайна сметка полицата опира и до финансовите показатели на субекта, а не само до обороти. Когато един продукт е задължителен, това означава, че той е в обществен интерес. Това е отговорността към потребителите за извършваната от туроператора дейност. - Наскоро у нас се случи поредното катастрофално събитие - земетресението в Перник. Наблюдава ли се повишение при търсенето на имуществените застраховки? - Да, има. Както винаги преспиваме с безпокойство първите седмици след земетресението, а след това постепенно го забравяме. Нормално е през този период човек да мисли по-активно за сключване на такава застраховка. Особено след като се видя и на практика, че има полза от нея. Защото хората, които имаха такива полици, успяха да си отремонтират нанесените щети. И сега има постоянен и трайно увеличен интерес към сключванията на имуществени застраховки с покритие срещу земетръс. - А след катастрофалното събитие, когато хората са си сключили застраховка, на следващата година подновяват ли я или забравят за този вариант? - Интересното е, че при имуществените застраховки, които са в пъти по-малко от автомобилните, подновяването е много стабилно. Докато при полицата за колата потребителите почти всяка година сменят компанията по "Гражданска отговорност" или изобщо се отказват да правят "Каско", при имуществото има много голямо постоянство. - А как се развиват водещите за нашия пазар автомобилни застраховки през 2012 г.? - По същия сценарий както през 2011 г. Пазарът като цяло е с отрицателен ръст. До някаква степен намалените приходи по "Каско" се компенсират с "Гражданска отговорност". В момента тя обаче не расте нито като цени, нито като сключени полици. Вижда се, че пада и обхватът. Радвам се обаче, че компанията, която ръководя, има ръст на получените премии, както по "Каско", така и по "Гражданска отговорност". Имаме увеличение на приходите и увеличен пазарен дял, независимо от общото състояние на българския пазар. - Очаква ли се до края на годината да има поскъпване на "Гражданска отговорност"? - Струва ми се, че при този пазар, който е в момента, едва ли ще има такова. Интервю на Кристиан КОСТУРКОВ